Nikola Gruevski
БОРИС САРАФОВ (1872-1907)
IN MEMORIAM
За идеологијата, за заедничкиге цели со Гоце и Ѓорче и за разликите за патот како да се исполнат заедничките желби, за напорите како да прибе средства за вооружување и востание, за тоа како Павел Шатев го доживеал Борис Сарафов.
За време на раководењето на Борис Сарафов со врховниот македонски комитет (ВМК), двете македонски организации ТМОРО (подоцна ВМРО и ВМК) се испреплетувале помеѓу себе и дејствувале речиси како единствена организација. Тоа не се случувало само по заслуга на Борис Сарафов, туку и со дозвола и знаење на членовите на задраничниот комитет во Софија, воден од Ѓорче Петров и Гоце Делчев.
Борис Сарафов во своето време кое е многу сложено и ризично за македонските револуционери и воопшто за макеоднскиот народ има дадено една од најексплицитните изјави во кои прави јасно разграничување помеѓу Македонците, Србите и Бугарите: “Ние Македонците не сме ни Срби, не сме ни Бугари, туку едноставно Македонци. Македонскиот народ постои независно од бугарскиот и српскиот. Ние сочувствуваме и со едните и со другите, и со Бугарите и со Србите: кој ќе го помогне нашето ослободување, нему ќе му бидеме благодарни, но Србите и Бугарите нека не заборават дека Македонија е само за Македонците...".
Познати се неговите дијалози со Цончев кој бил многу близок до бугарскиот Дворец, реалниот негов наследник кога е под притисок да го напушти челното место на ВМК:
“„Вие доаѓате овде од дворецот!... Овде јас сум претседател на Врховниот македонски комитет и како таков Ви предлагам итно да си заминете од овде. Ако Вие не излезете доброволно, јас ќе наредам да бидете исфрлен...”
“…„Јас не сум предавник. Предавници се тие коишто сакаат да го предадат Делото на Дворецот…”
Во монографојата за Б.Сарафов,авторот проф.Д-р Никола Жежов појаснува дека конфликтот не бил само борба за лидерство:
“…Во суштина, главниот конфликт со офицерите се случил токму поради прашањето дали тие можат непречено со чети да навлегуваат на територијата на Македонија. Не била само борбата за лидерство во Комитетот причината за расколот, туку прашањето за четите, финансиските средства и релациите на ВМК со ТМОРО. Сарафов со симпатии гледал на соработката со ТМОРО, но офицерите околу И. Цончев сметале дека треба Организацијата да се преземе одвнатре, за да може Комитетот да добие предност и надмоќност на теренот во Македонија. Според руските весници „Борис Сарафов по кавгата со Цончев целосно премина во таборот на Внатрешната организација, каде што го прифатија како обичен војник...” Секако, преминот на Сарафов во Организацијата не се случил веднаш во тие моменти, но тој бил спремен на последиците поради ваквиот негов став кон еден бугарски генерал со моќни врски во бугарското општество…”.
Еве како на него се потсетува славниот макеоднски револуционер, интелектуалец, гемиџија, адвокат, советски разузнавач, прв министер за правда во независна Макеоднија а подоцна и жртва на комунистичкиот режим Павел Шатев во биографијата напишана од него а посветен на Борис Сарафов. Најпрвин дава една општа слика за Б.Сарафов:
“Тоа младо момче, кое во детството, иако физички слабо, сакало да се искачува по високите ридови и борови, тој јуноша, кој како гимназијалец беше во чести кавги со своите соученици, тој истиот кој на воспитувачите и професорите во Солунската гимназија, особено на Етем ефенди, добродушен, примерен и способен професор можеби само зашто бил Турчин, им создавал непријатности и нервози, тој кадет кој бегал од Военото училиште за да се среќава со постарите соученици за да слуша како ги читаат „сомнителните руски писатели" без да биде откриен и исклучен од училиштето, тој млад, убав офицер испратен на служба во белоорадскиот гарнизон од каде за кусо време се преместува право во Софија, каде иако материјално обезбеден, сепак останува незадоволен и преку ден работи во касарната, а ноќе се среќава со Македонци за да ги обучува со оружје и подготвува за идни четници, востаници, со чин на млад потпоручник се осмелува да се јавува пред претседателот на Македонскиот вроховен комитет, Трајко Китанчев, да беседи со часови и заедно со него да осмислува како да се засили работата на Комитетот, па последниот да се восхитува од тоа, тој истиот млад офицер со се уште мали врски меѓу офицерството и во општеството, уште во првите денови по запознавањето со Китанчев наоѓа свои познаници, другари офицери и ги претставува пред претседателот на Комитетот, а истовремено со тоа договара како да се формираат офицерски братства во полковите за да се собира членарина во полза на Комитетот, тој немирен, жив темперамент стана водач на неколку чети составени од луѓе од најразличен состав, луѓе со различни карактери, менталитет и различна социјална и општествена положба, како предводник на чети ги минува Рила и Пирин, се крштева во борба со редовната турска војска и башибозук, но останува неповреден, откако влегува во Мелник и ја совладува целата стража и го пали градот, при што гори цело маало од 35 турски куќи, а по враќањето од Македонија, пофален и од самиот претседател на Врховниот македонски комитет, не се враќа во државата за да ја продолжи кариерата до која, според сè, воопшто не држи, туку се одѕива во Комитетот и ги бара своите другари, кои за големо негово чудо се беа поделиле од останатите цивилни членови, а истовремено одржува врски, договара средби и беседи со многу граѓански и воени лица, бара контакти со внатрешните дејци, се среќава со Г. Делчев, Ѓорче Петров и други и од сето слушнато, научено, забележано, останува со сфаќањето дека како на Комитетот, така и на внатрешните, кои веќе „курдисале нешто како комитет" како што му кажал Г. Делчев, им требаат пари, и тоа во поголемо количество од тоа што може да се собере како членарина од офицерските братства во одделни гарнизони, е се уште на почеток, уште не е во својата дахија. Во тој момент се друго во врска со Комитетот и Македонија му се гледа ситно, второстепено, а главното, суштинското е да се најдат побргу и колку што може повеќе пари за да се помогнат внатрешните дејци, а истовремено и Софискиот комитет. Веднаш сфатил што е најсуштествено, неопходното во дадената положба, тој на свој начин со својот ум и творечка фантазија, без да има какво и да е животно искуство, се зазема не само да подготви план, туку и тој самиот лично да го спроведе само што побргу да се најдат средства и оружје…”
Интересно е како потоа Павел Шатев ги опишува идејните становишта, принципите на Комитетот, на Борис Сарафов, како и разликите вониддите и принципите на внатрешните дејци, и ако навистина имало некаква разлика во што се состоела таа и како се манифестирала во практиката, во делата и односите меѓу Врховниот комитет и ВМРО.
“…Борис Сарафов во своите Спомени за тоа го кажува јасно, определено, иако сосема кратко, следното: „Принципиелно стоевме на таа основа: да бидеме дел од официјалните средини, да црпиме сила од народот, од масата, главно преку друштва. Официјалните сфери ги допиравме доколку можевме да земаме од нив средства, без да се обврзуваме за тоа, а освен тука, и со условите да не пречиме. Тука се стремевме кон целосна солидарност со Внатрешната организација, главната потпора за крајната цел. Другата задача ни беше да се вовлече офицерството, да се заинтересира за делото и доколку потреба еден ден за внатре, да го имаме на располагање. Тоа ни го декларираа и внатрешните дека на денот на востанието се ќе се даде во рацете на офицерите и воените воопшто, а учителите ќе останат во заднина, како морални сили" (стр. 54).
Секој разбира, па и Борис Сарафов со својот човечки ум и одлично запознат со многу официјални средини и лица со кои бил, како што самиот на многу места кажува и потцртува, можел да знае, да разбере или лесно да се сети дека официјалната бугарска влада, како и секоја друга влада во која и да е држава, не би дозволила да се организира, да функционира еден комитет, кој си поставува соодветни цели, задачи и спроведува свои активности (собира пари, прибира и купува оружје, го складира во погранични пунктови и испраќа дел од него на територијата на една туѓа соседна држава, се испраќаат четници и се враќаат и прибираат во државата непопречувани од никого и уште редица други работи), што суштински пречат, ја обременуваат официјалната државна политика и во никој случај не би го дозволила тоа ако немала намера целосно да го искористи, до крајот на возможното, не само функционирачкиот пред нејзинот нос македонски комитет, туку и самото македонско револуционерно движење. Тоа е јасно за секој човек. Тоа не можело да не го разберат и Борис Сарафов и неговите другари, членови на Македонскиот врховен комитет. Тоа го знаеле и внатрешните дејци Д. Груев, кој не еднаш се сретнал со бугарските официјални лица, министри и други, тоа уште подобро го знаел и Ѓорче Петров кој, како што се знае, непрекинато бил лично во контакт со Министерството на војната, а истото го знаеле и разбирале и останатите внатрешни дејци Гоце Делчев, д-р Христо Татарчев, Пере Тошев, Туше Делииванов, Иван Хаџи Николов и други, воопшто сите основачи и главни раководители активисти во Внатрешната организација. До тој момент, според целите и методите на борбата, се уште нема суштински разлики меѓу Врховниот комитет и ВМРО. И самиот претседател на Врховниот македонски комитет, Борис Сарафов, кој е во нераскинливи, интимни врски со внатрешните дејци, јасно, искрено и отворено вели: „Се стремевме кон целосна солидарност со Внатрешната организација", што тој ја смета за „главна потпора за крајната цел", а становиштето за официјалните сфери (лица и средини) му е „допиравме доколку можевме да земеме од нив средства, без да се обврзуваме за тоа, а освен тука, и со условите да не пречиме". На заседанијата речиси редовно присуствуваат и во дискусиите при донесувањето на самите решенија учествуваат и Ѓорче Петров и Гоце Делчев, како и останатите другари, офицерите Иван Цончев, Николов, Јанков и други. Во тоа време, продолжува Борис Сарфов, „офицерските братства се размножија", така како и останатите македонски друштва по селата и градовите.
„Речиси во секој гарнизон имаше братства од кои редовно пристигнуваа суми во Комитетот. Офицерите многу интимно почнаа со нас да се дружат. Доаѓаа кај нас, разговаравме. Ѓорче почна со недоверба да гледа и на таа наша блискост и чести контакти со офицерството, а можеби си мислел дека нешто друго кроиме".
Ете го веќе почетокот на првите знаци на недоверба, почетокот и на не толку големите во прво време недоразбирања, а потоа веќе, откако Борис Сарафов, како што ќе видиме подоцна, бил уапсен со неговите другари, колеги во Комитетот, големи недоразбирања, а уште подоцна и разлики во целите и тактиката. Но, важно е дека до последен момент меѓу сите дејци, офицери и цивили имало општа согласност и работата се одвивала добро, иако веќе се воделе спорови меѓу Ѓорче Петров, со кого секогаш Г. Делчев бил солидарен. „За време на нашите спорови со Ѓорче, на двапати ги повикавме на заседание и Иван Цончев, со неговите другари Николов, Јанков, Гаруфалов, капетан Дим. Венедиков. Се објаснувавме и потоа повторно работата добро одеше".
Значи, уште во времето кога Борис Сарафов бил претседател, споровите, недоразбирањата биле почнати. Спорови и недоразбирања главно меѓу двајца од највидните македонски дејци Ѓорче Петров од една страна, поддржуван од Гоце Делчев, и Борис Сарафов од друга. Духот, умот и мислата на Македонија во три лица македонските Св. Тројца. Но, од барањата, споровите, недоразбирањата меѓу двајцата обвинители постепено, речиси секогаш и секаде произлегува една спротивставеност во сфаќањата. Честопати, малите, ситни, навидум првенствено второстепени прашања, стануваат суштествени во дејствувањето. Така било и тогаш, иако не сите од дејците можеле да ја сфатат и разберат суштината на споровите.
Во македонското национално-револуционерно движење и до денес нема поголем, постабилен, посеопфатен ум, со каков што се одликувал на времето Ѓорче Петров. Тој најдобро од сите ги познавал македонските и бугарските активности, зашто долго време имал можности и бил во средини, што му дозволувале да ги научи, да ги сфати, да ги разбере стремежите, потребите, копнежите и желбите на бугарските управители на чело со Дворот.
Недовербата на Ѓорче Петров и Гоце Делчев можеби тогаш се уште не била целосно основана и точна, но не била исклучена веројатноста да бидат вознемирени од официјалните средини, кои манифестираат желба да им се потчинуваат, да се молчи и да не се размислува, туку да се слуша и да се потчинува на се што доаѓа од горе. Принципиелниот ум на Ѓорче Петров можеби уште тогаш ги сфаќал вистинските намери и цели на официјалните одговорни и неодговорни фактори во Бугарија. Во неговиот ум и мисли можеби се оцртувале сите лоши последици на една поделба во однос на целта и тактиката на идната македонска борба за слобода и независност. Но, сè уште единството фактички се гледало и Борис Сарафов на зборови и на дело бил еден од оние, кои сакале сите да одат по еден ист пат за прашањето за идната револуционерна активност во Македонија. Ѓорче Петров и Гоце Делчев уште тогаш биле убедени приврзаници на идејата дека македонското ослободително движење треба да оди по свој сопствен пат, да има своја политика, зашто може да смета, пред се, само на внатрешните сили на народот и за таа цел се создава мрежа од револуционерни комитети во Македонија. Тоа не го негирал ни Борис Сарафов, но како деловен човек на чело на Комитетот, тој гледал на општата положба со други очила, а не со тие на Ѓорче Петров, кој според умот и темпераментот значително се разликувал од Борис Сарафов. Последниот добро сфаќал и разбирал дека какви и да се намерите и целите на бугарското раководство, Комитетот никогаш не ќе може да ги надмине и отстрани. Тоа за Борис Сарафов била една утопија и затоа сакал максимално да се искористат официјалните сфери за делото: да се снабдат, пред сè, со средства, материјали, оружје и друго, да се подигне авторитетот на Комитетот, да се надмине апатијата во општеството, а не во тој уште почетен момент да се изнесуваат желби и барања, што не само што се неостварливи, туку не се суштествени и неопходни. Воопшто, тоа се сфаќањата по кои се разликувале тие две дијаметрално спротивни личности Ѓорче Петров и Борис Сарафов. Во продолжение, споровите, недоразбирањата, да допуштиме дека и уште тогаш имале и некои разлики, ќе треба да се објаснуваат и како спорови и недоразбирања, што се должат и произлегуваат и на личен терен. Субјективното во човекот честопати добива превез во животот на луѓето.
Идејните, принципиелни разлики меѓу Борис Сарафов од една страна и Ѓорче Петров од друга, во тој момент биле такви и толкави, какви и колкави што биле разликите меѓу Љубен Каравелов и Васил Левски кога конечно се убедиле дека бугарскиот народ ќе треба да смета, пред се, на себеси, а потоа на некои надворешни и туѓи фактори.
„Каравелов бил човек на идеите, на знаењето и големите сфаќања, а В. Левски човек на практичните работи, на прагмата, на искуството, на трудот и успехот. Л. Каравелов верувал во српско-бугарското побратимство, а В. Левски бил разочаран од Србите и верувал во успехот на бугарската демократска република", "
Желбите на човекот се многу различни, но не помалку различни се и средствата преку кои тие желби можат да бидат реализирани, остварени. Ѓорче Петров, а со него и Г. Делчев одат по еден строго зацртан пат, а Борис Сарафов, воден не толку од разумот, туку од своите скриени национални чувства, оди кон истата цел, но малку во друга насока - да се испеглаат и надминат конфликтите преку заемно и добронамерно разбирање, да се објасни тоа што е нејасно, да се отплетка заплетканото, да се закрпи скинатото и со тоа да се приближат становиштата, да се усогласат мислењата, што е едно искуство повеќе. Но, животот, грубата општествена и политичка активност, во кои човечките страсти и желби играат голема улога, го наложуваат своето. Конкретното е секогаш подоволно од апстрактното. И затоа, во политичките односи личното, егоистичното секогаш наоѓа посилен одѕив, отколку реализирањето или запазувањето на еден принцип, што е тешко да се прифати, а уште потешко да се спроведува во животот, во грубата реалност во која обично живееме…”.
На крајот еден извадок од спомените на Борис Сарафов за неговите средби во Будимпешта, Минхен и Белград со претсавници на српските власти во обид да извлече пари за Органзиацијата.
Од овој цитат ќе се види како Б.Сарафов се обидувал да обезбеди пари за востание во Македонија.
Во почетокот на 1902 година Борис Сарафов се наоѓал во мисија низ повеќе европски држави. Неговата цел била да се дојде до парични средства за потребите на Организацијата, бидејќи тој веќе, со дозвола и знаење на Гоце Делчев и Горче Петров бил зачленет во редовите на ТМОРО, со напомена на членовите на Задграничното претставништво дека треба да се потчинува на законите на Организацијата. Според одредени податоци, на почетокот на јануари 1902 година, Борис Сарафов се наоѓал во Женева, Швајцарија. Според Сарафов, во Женева тој се задржал до февруари 1902 година.
“Во Женева се сретнав со Балукчиќ, кој отиде во Минхен. Ме замоли и мене и јас отидов во Минхен, каде што беше и неговото семјство. Таму ми соопшти дека се допишува со Света Симиќ. Балукчиќ важеше нешто за социјалист! Начелно го одобруваше нашиот принцип „Македонија на Македонците!". Требаше да има средба со Симиќ во Будимпешта, па ме покани да одам со него, зашто и Симиќ сакал да се види со мене. Отидовме во Будимпешта, дојде и Симиќ. Тоа беше на 26.01.1902 година. Се сретнавме во гостилницата „Панонија“. Тука првпат се запознав со Симиќ. Најљубезно разговаравме со него. И тој ја одобрува „Македонија на Македонците", само што се плашел од војна со Бугарија. Му кажав дека Иван Цончев работи со Бугарија, а оти јас, пак, сум следен од бугарското раководство. „Дајте и вие Србите малку средства за Македонците, за да ги прошират своите симпатии меѓу Србите и Бугарите. Досега само Бугарија помагаше“. Симиќ јавно пред Балукчиќ говореше против кралот Александар (Обреновиќ), и Балукчиќ одобруваше. Симиќ призна дека Србија треба исто така да даде средства, пушки и пари. Јас сакав мартинки, бидејќи тие во нишкиот склад имале 14 илјади мартинки, па дел по дел да испратат едно количество. Симиќ рече дека прво треба да разговара со кралот, па јас да сум се симнал во Нови Сад да го чекам одговорот. Така и направивме. Но, бидејќи работата беше сериозна, за се му пишав на Ѓорчета, да дојде и заедно да ги водиме преговорите. Ѓорче одговори дека нема пари. Ѓорче знае кога е потребно да молчи и да се тргне настрана. Не секогаш и секаде може да се зборува, туку само кога е потребно и неопходно (б.н). Телеграфски му пратив 200 лева во Трново каде што беше. Наместо него, дојде покојниот Тома Давидов. Седевме во Нови Сад да чекаме, Минаа четири дена, го пратив Давидов во Белград, каде што се сретнал со Симиќ. Се врати Т. Давидов во Нови Сад. Најпосле не повика Симиќ и ние отидовме во Белград, дојдовме во хотел „Париз" - јас под името Богдан Петров. Тие ни платија се. Преговори. Симиќ ни рече да се видиме со премиерот и со министерот за надворешни работи Вуиќ. Сам отидов кај Вуиќ. Истата песна како и со Симиќ. Имено, наклонети се да поддржат автономна Македонија, односно „Македонија Македонцима“! Јас ги натерав да напишат уште пред мене едно објаснување до своите агитатори во Македонија. Го отлитографираа потпишано од Симиќ и Вуиќ. Во него се велеше дека имаат доверба во мене и моите луѓе, а се дистанцираат од луѓето на Цончев, зашто Внатрешната организација искрено работела за идејата „Македонија на Македонците“. Изгледаше дека Симиќ искрено работи...".
„Штом стигнав во Белград, се појави и гроф Јозеф, како и Вајсман (таен австриски агент, м.з.)
Симиќ ми рече дека кралот е подготвен да даде средства. Јозеф имаше аудиенција кај кралот, а ми се чини и Вајсман и работата пропадна. Не земавме ни пара, ни пушка. Симиќ рече дека жали, дека неговите идеи не можеле да го пробијат патот, дека имале крал кој секогаш стравувал де од Виена, де од Петербург и друго. Жали. Главен резултат беше објаснувањето. Се почувствува промена во однесувањето на српските агитатори во Македонија спрема Организацијата во 1902 и дел од 1903 година.
Бидејќи не дојде ниту Ѓорче, ниту Г. Делчев, од Давидов разбрав дека весниците на Внатрешната организација ме пцујат од што, главно разбрав дека се плашат од моето име. Се вратив во Женева за да го побарам мојот Англичанец... И одвај кон средината на март 1902 г. добив од него 50.000 франци. Изгледаше дека човекот не е политичко лице, изгледаше богат. Кога ги земав тие пари, имаше група студенти во кафеаната Симеон Радев и други им оставив 50 банкноти по 1.000 франци. Веднаш кажав да се почне во Париз со издавањето на весникот „Le Mouvement Macédonien". На Давидов му испратив чек со 10.000 франци. Истовремено од Солун го повикав Јордан Поп Јорданов (Орцето) и му дадов 10.000 франци за да продолжат со работата за минирање на Отоманската банка" (стр 69-71).
Павел Шатев во биографијата за Сарафов сето ова го толкува вака:
“…Б. Сарафов е веќе одделно, посебно лице, а не претседател на Врховниот македоно-одрински комитет. Тој наспроти тоа, влегува на свој начин и се распрашува што целеле гореспоменатите српски политичари и државници? Ни повеќе, ни помалку сакале преку едно така познато лице, со голем авторитет, како Борис Сарафов, да се вмешаат во револуционерните работи во Македонија за свои чисто политички, завојувачки, државни интереси. Тоа е најверојатната претпоставка, што може да се дозволи. Во краен случај, пак, за да бидеме пообјективни, и да дозволиме за момент дека како Симиќ, така и Балукчиќ како социјалист во преговори со компетентни лица, но приврзаници на други политички сфаќања и разбирања, лица официјални претставници на една заинтересирана балканска држава, подготвена и за војна, а притоа го канат и Ѓорче Петров како задграничен претставник на ВМРО да дојде, да присуствува и да води разговори, преговори со тие заинтересирани српски државници, и да имале некоја друга, поблагопријатна за Македонија идеја, што впрочем е малку веројатно, таа идеја, таа желба била само во главите на тие двајца образовани Срби. А, сите останати српски државници, општественици од управувачките политички партии, вклучувајќи го и целото офицерство и Дворот на чело со кралот Александар Обреновиќ сите биле и си останаа такви до последниот момент, крајни националисти. Завојувачи, кои притиснати од Австро-Унгарија се насочиле кон линијата на најслабото спротивставување кон Скопје, за да најдат излез на море, така како што потоа Србија беше фактички задушена во сопствените граници и бараше излез за пласирање на своите земјоделски и стокови производи кон Белото Море, како што беше тој кон Јадранот, кој веќе беше исто така заштитен од Австро-Унгарија, која пак се стремеше и кон Солун, и кон Драч и Валона подоцна. Настаните по Илинденското востание, како и вооружената српска пропаганда и нејзиното проширување по Балканската, меѓусојузничката и општоевропската војна, а особено завојувачката и асимилаторска политика на српските управувачки раководства го потврдуваат и докажуваат тоа.
За таа дрска постапка Борис Сарафов бил критикуван од многумина, и од прогресивни општествени групи и од некои македонски револуционери, како Ѓорче Петров, Г. Делчев, Јане Сандански и други. И на Рилскиот конгрес исто било подигнато едно обвинение од Јане Сандански за таа негова постапка, по што Борис Сарафов одговорил: „Ме обвинувате, но јас тоа го сторив без какви и да е обврски. Мислев дека и Србите ќе тргнат по правиот пат и дека ќе дозволат наши чети да заминуваат, но штом тие сега праќаат српски чети, јас сум против тоа…”.
Вовлекувањето и надежта на Борис Сарафов го одвлекле многу далеку. Како што се гледа, тој од задоволство дека ќе може да обезбеди средства т.е. пари и оружје од Ниш, каде имало 14.000 мартинки, наивно верувал и мислел дека лесно ќе може да ги измами српските политичари и државници, дека тие ќе дозволат бугарските чети да влегуваат или да излегуваат и преку Србија за да се засили четничката борба во Македонија, и таа, како од Бугарија, да биде помогната и од Србија, како што барала идејата „Македонија на Македонците". Можеби Симиќ и Балукчиќ во своето внатрешно сознание навистина ја наоѓале таа идеја за најприфатлива. Прво, за да се избегне присоединувањето на Македонија кон Бугарија, второ, за да се разреши македонското прашање, а тоа не може ако не се разреши и прашањето за Стара Србија, и трето, преку Македонија како автономна област слободно да минуваат српските стоки за странство. Велам, можеби. А, според сè, подоцна стана јасно кои и какви крајно националистички, шовинистички елементи преовладувале во сите општествени, воени и дворски кругови”.
П.С.Гостилницата “Панонија” во Будимпешта, каде што во 1902 година се сретнале и преговарале Сарафов и Симиќ, работела како таква од 1902 до 1944 година и во тоа време била популарна за многу елитни гости. Објектот сеуште постои, но со друга наменa.
Хотелот Париз во Белград во 1902 година се наоѓал на Теразије 27, а поранешна Улица Краља Милана 33. Изграден во 1868 година а срушен во 1948 година како оштетен од војната. На негово место изграден е нов објект.
(Подолу фотографии од Борис Сарафов, Светислав Симиќ, ресторант Панонија во Будимпешта во 1902 година и хотел Парис во Белград 1902 година)